Nieuwsoverzicht Bewaren

Veiligheid en affectie bepalen schoolmotivatie

1 november 2018

Veiligheid en affectie zijn de belangrijkste aspecten die bepalen of leerlingen zich prettig voelen, gemotiveerd zijn voor school en goed presteren. Dat concludeert Mariola Gremmen uit onderzoek waarop ze op 1 november promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Gremmen bestudeerde onder andere basisschoolleerlingen die gepest worden, minder vrienden hebben, vaker afgewezen worden, en niet of minder populair zijn dan andere leerlingen. Zij blijken vaak slechter te presteren op school. Vooral wanneer is sprake is van drie of meer negatieve vormen van contact lijden betrokkenheid, motivatie en prestaties daaronder. Volgens Gremmen moeten leerkrachten daarom naast het academisch functioneren ook oog hebben voor de sociale relaties en het welzijn van leerlingen, om een gezonde ontwikkeling van de kinderen te stimuleren.

Voor haar onderzoek gebruikte Gremmen onder andere sociale netwerken, interviews, vragenlijsten en gegevens van leerlingen die meerdere jaren zijn gevolgd in het primair en voortgezet onderwijs.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Meer informatie:

https://www.rug.nl/about-us/news-and-events/events/phd-ceremonies/promoties-2018?hfId=118713

86
Reageren
Organisatie: Kennisplatform Kindcentra Noord-Groningen
Functie: Projectleider
HomeLocatiesThema'sNieuwsOver dit platform
Bijdragen